Partnerzy serwisu:
Pasażer

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Znamy najnowsze prognozy potoków pasażerskich w ruchu kolejowym w Polsce. Za 10 lat osiągną one rekordowy wynik, dzięki czemu z kolei może korzystać od 556 mln do nawet 630 mln pasażerów – 200 mln więcej niż w roku bieżącym. Potem będzie już nieco gorzej, głównie przez demografię. Jak wyglądają dokładne liczby?

Spółka CPK wraz z ministrami – Maciejem Laskiem oraz Piotrem Malepszakiem przedstawiła właśnie najnowsze dane dotyczące prognoz ruchu kolejowego w Polsce do roku 2060. Pochodzą one z zaktualizowanego Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT).

Poza informacjami ogólnymi zaprezentowano też dane liczbowe dla linii Y, jednak o nich napiszemy osobno, w kolejnym artykule.

–  Mimo że dynamicznie przybyło pasażerów kolei w ostatnich latach, to kolejne wzrosty pasażerskie są przed nami. To znaczy, że warto inwestować w kolej. Przygotowywane przez nas inwestycje kolejowe stawiają pasażera w centrum uwagi. Naszym celem jest skrócenie czasu i poprawa komfortu podróży oraz przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu. Będziemy wpisywać się w oczekiwania pasażerów, planując i budując nową infrastrukturę tak, żeby pociągi kursujące po liniach CPK nie woziły powietrza – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.  

Wyższa prędkość i patrzenie na sąsiadów

– Nie chcemy, żeby CPK było takim przykładem jak Radom, gdzie infrastruktura zbudowana za setki milionów stoi niewykorzystana. W świecie nie ma sytuacji, w których podejmujemy decyzje o wydaniu dziesiątek czy setek milionów złotych bez analiz, czy np. na podstawie maila – vide program przystankowy realizowany przez PKP PLK, dlatego też przy inwestowaniu chcemy się opierać na twardych liczbach, w tym przypadku PMT – mówił wiceminister Piotr Malepszak.



Minister wskazał, że PMT przeszedł kolejną aktualizację, gdzie dodano najnowsze informacje dotyczące infrastruktury, zarówno w Polsce jak i za granicą - PMT analizuje bowiem także kraje bałtyckie oraz Niemcy Czechy i Słowację.

– Aktualizacja PMT uwzględnia przede wszystkim aspekt podniesienia prędkości na Linii Y do 350 km/h z 250 km/h, zaktualizowane dane HRJ (siatka i liczba połączeń) czy w końcu nowe dane o infrastrukturze kolejowej w Polsce, ale również u naszych sąsiadów, bowiem PMT uwzględnia także kraje bałtyckie: Litwę, Łotwę, Estonię oraz Niemcy, Czechy i Słowację. Zmieniono też punkt bazowy, z 2019 na 2023 rok – wyliczał Malepszak.

Kilka wariantów. Polska między bazą a dynamicznym rozwojem. Gonimy też zachód

Przedstawiono prognozy z czterema wariantami rozwoju oferty: od wariantu bezinwestycyjnego, w którym nie realizowano by inwestycji kolejowych CPK, przez W1 (bazowy), W2 (dynamiczny rozwój rynku) oraz W3 – wariant optymistyczny. Zdaniem ministerstwa powinniśmy patrzeć na wyniki pomiędzy W1 a W2.

– Zakładamy i szacujemy, że będziemy mieścić się gdzieś między wynikami wariantu W1 oraz wariantu W2 – mówił wiceminister Piotr Malepszak.

Po pierwsze zaktualizowane PMT zakłada, że w tym roku, bazując zresztą na prognozach PKP Intercity, w ruchu dalekobieżnym odnotujemy ponad 84 mln pasażerów, natomiast w roku 2030 będzie to już 103 mln pasażerów, a w roku oddania do użytku Linii Y, a więc w 2035, od 111 do 123 mln pasażerów i to tylko w ruchu dalekobieżnym. W 2050 pociągi dalekobieżne przewiozą zapewne od 120 do 140 mln pasażerów, a w 2060 roku od 123 do 145 mln pasażerów.



– Takie wyniki, w połączeniu z liczbą mieszkańców, sprawiają, że zbliżamy się do dojrzałych krajów zachodnich, gdzie średnia liczba podróży dalekobieżnych koleją na mieszkańca to w skali roku 4 lub 5 podróży. My, nawet przy założeniu spadku liczby ludności do 30 mln osób w okolicach 2060 roku, to ten standard 4 czy nawet 5 podróży pociągiem na mieszkańca powinniśmy zrealizować – wskazał Malepszak.

Kolej regionalna. 10 lat rozwoju i spadek

Z kolei koleje regionalne mają w tym roku przewieźć około 350 mln pasażerów, a w 2030 roku już od 407 do 430 mln pasażerów. Co bardzo ciekawe, wyniki kolei regionalnej, wg aktualnych danych, osiągną szczyt w 2035 roku, kiedy to pociągi tego typu przewiozą od 445 do nawet 481 mln pasażerów (w wariancie optymistycznym), a w kolejnych latach liczby te zaczną maleć. Wynika to w głównej mierze z negatywnych trendów demograficznych.



Jednocześnie, przy skali rozwoju połączeń kolejowych w największych aglomeracjach, zwłaszcza kolei miejskich, istnieje szansa, że w 2035 roku kolej regionalna przewiezie ponad 500 mln pasażerów – natomiast danych tych nie widać w PMT, bowiem nie uwzględnia on przewozów wewnątrzmiejskich.

Za 10 lat z kolei w Polsce może skorzystać nawet 632 mln pasażerów

Oba wspomniane elementy przekładają się na całościową liczbę pasażerów kolei w Polsce, która w tym roku wyniesie około 434 mln, natomiast w 2030 od 510 (w najgorszym, bazowym wydaniu) do 602 mln w scenariuszu optymistycznym. W 2035, szczytowym wg danych PMT roku, z kolei w Polsce skorzysta od 556 mln do nawet 632 mln pasażerów. W kolejnych latach te wartości zaczną jednak nieznacznie spadać z powodu spadków w ruchu regionalnym.



– Jak widać na schematach, w 2035 roku możemy przewieźć ponad 600 mln pasażerów, dokładniej 632 mln pasażerów, a więc o 200 mln więcej, niż przewieziemy w sumie w tym roku – wskazał minister Malepszak.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Jakub Rösler 03 lipca 2025

Dr Jakub Majewski na czele Rady Naukowej ZSK

Biznes

Dr Jakub Majewski na czele Rady Naukowej ZSK

Centralny Port Komunikacyjny 18 czerwca 2025

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Zobacz również:

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Jakub Rösler 03 lipca 2025

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Prawo i polityka

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Roman Czubiński 18 czerwca 2025

CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Jakub Rösler 03 lipca 2025

Dr Jakub Majewski na czele Rady Naukowej ZSK

Biznes

Dr Jakub Majewski na czele Rady Naukowej ZSK

Centralny Port Komunikacyjny 18 czerwca 2025

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Zobacz również:

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Jakub Rösler 03 lipca 2025

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Prawo i polityka

CPK: Jak najwięcej kontraktów dla polskich firm

Roman Czubiński 18 czerwca 2025

CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5